fredag 7. august 2009

to do liste

Siden pågangsdriveren av oss plutselig isolerte seg (svineinfluensa) planlegger jeg litt/en del på egenhånd. Så Silja, du må bremse meg viss jeg tar litt av. Men er vel kjent for å planlegge veldig mye, og kanskje få gjennomført 10% av planene, så tror ikke du trenger å bekymre deg for mye.


Tenkte jeg skulle prøve å legge ved en skisse over hvordan parsellen ser ut i dag, men klarte ikke få det i riktig format, så må vente til jeg treffer noen litt mere data/scannerdyktige.


Men her er hva vi må(bør prøve på å) gjøre løpet av den neste måneden:



  • Høste våre grønnsaker

  • Fjerne ugresset (med roten)

  • Klippe gresset helt ned

  • Bind opp stauder viss det trengs

  • Knipe av visne blomster (i hvertfall viktig med rosebusken)

  • Støtte opp bærplantene våre, tror kanskje de trenger litt mere luft og lys en hva vi har gitt de. (så her må gress og ugress lukes vekk!!)

  • Kjøpe knoller og løker

  • Rydde og gjøre klar parsellen til neste sesong

  • Kanskje sjekke om hva som er på markedet av vintergrønne planter.(?)

Har noen forslag over ting som kan plantes nå i høst.Det kan være en stor fordel å plante en del av plantene ut i hagen om høsten, har hørt at man da vil merke meget gode reultater om våren. Plantene får bedre tid på seg slik at den kommer seg mye bedre og blir flott mye tidligere på våren enn ellers. Rotsystemet til plantene får bedre tid til å utvikle seg, og dermed oppnår en bedre resultater. Hva lærer man da ikke løpet av sommeren med å besøke gartnerier og hageglade personer. : )




  • Hvitløk, den skal vist deles opp, så skal vært fedd settes ca 5 cm dypt, med spissen opp. 10-15 cm avstand. Skal være veldig enkelt. Eventuelle blomsterstengler knipes av for å gi best mulig løkutvikling.

  • Tulipaner, har fått et tips om flerfargete papegøyetulipaner skal være flott.

  • Krokus.

  • Påskeliljer Til disse har vi vel en del løker allerede, vet jeg har en stor bøtte i kjelleren med påskelilje løker fra i fjor!

  • Liljer, masser av liljer. Liljer og hortensia har vært sommerfavorittene mine i år. Er så mange flotte liljer, og mange av liljene formerer seg selv, ganske genialt for oss.

Er sikkert veldig mange flotte blomsterløker man kan plante, så vi får som sagt idemyldre litt sammen en dag.

Da krysser jeg fingrene for at Silja snart er ute av isolasjonen, slik at vi kan ha noen late hagedager sammen. : )





2 kommentarer:

  1. Dere har virkelig vært flinke. Tok en titt på flekken deres i går, og jeg må si at dere imponerer :) Stå på jenter.

    SvarSlett
  2. Ahh herlig med litt skryt - takker og bukker :)

    SvarSlett